10 februari 2007

Memoirs of a Geisha (2005)

Fraai ogende verfilming van de bestseller van Arthur Golden over Chiyo, een meisje dat door haar vader wordt verkocht aan een geishahuis en onder de naam Saruyi uitbloeit tot een beroemde geisha in Japan. Ik heb het boek niet gelezen, dus in hoeverre de film trouw blijft aan het papier weet ik niet, maar de filmversie wordt onderhoudend verteld.
Mooie plaatjes, goed acteerwerk (Li Gong spat zoals vanouds van het scherm), hoewel het ongetwijfeld een romantiserend beeld van de geisha's geeft. Al wist de film mij niet echt diep in het hart te treffen, toch zeer de moeite van het bekijken waard. Kijk uit naar de prachtige sleutelscène waarin The Chairman de kleine Chiyo hoop geeft en de sneeuwdans.

Trailer Memoirs of a Geisha

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zoals je weet heb ik enorm genoten van zowel de film als het boek. De film is veel liever dan het boek, en inderdaad meer geromantiseerd. Bij het boek heb ik echt het idee een goed beeld te hebben gekregen van het leven van een geisha. De schrijver heeft dan ook Japans beroemdste geisha alles mogen vragen over deze anders zo geheime wereld.

Maar de film is inderdaad een plaatje met alleen maar geweldige actrices.

GeeJee zei

Misschien moet ik toch nog eens het boek lezen. Alleen... er liggen nog zo veel ongelezen boeken in huis. :)