10 februari 2007

Bommel

Na Het Bureau is er weer een hoorspelreeks gestart op de Nederlandse radio. Hieperdepiep! Ik ben dol op hoorspelen, en Bommel vind ik nu al oneindig veel leuker, hilarischer, avontuurlijker, sfeer- en fantasievoller dan al dat ambtenarengeklep in Het Bureau. Logisch uiteraard, want de Bommelverhalen van Marten Toonder blijven geweldig.
Na de eerste 5 afleveringen beluisterd te hebben, ben ik helemaal gewend geraakt aan Mark Rietman als Heer Ollie B. Bommel. Eerst zit je nog met een brombeerstem in je hoofd, maar eigenlijk is de lichtere toon van Rietman erg geschikt voor de heer van stand en het verrukkelijke Nederlands van Marten Toonder doet de rest. Krijn ter Braak is meteen een perfecte Joost. Alleen blijf ik twijfelen over Jacob Derwig als Tom Poes, de stem had hoger mogen zijn want het is en blijft toch een poes. Ik had het liefst een vrouw in die rol gehoord, maar Derwig weet de nadenkende hmm's van de listen verzinnende vriend van Bommel goed te raken.
Ook leuk zijn de gastacteurs. In het eerste avontuur, Heer Bommel stuit de vooruitgang, weet Cees Geel van de tovenaar een heerlijk knorremorrend personage te maken; Fred Goessens is komisch als de Klokker in Tom Poes en de Klokker; en 'friemelpraat' is het Toonderwoord van de week. Dit is toch genieten, als u begrijpt wat ik bedoel.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb net de eerste aflevering beluisterd, en ik ben er niet weg van. Het klinkt zo vreselijk melig. Alleen dat deuntje al. Maar ook de stemmetjes. Eerst dat rancuneuze Het bureau, wat niet om aan te horen was, en nu dit weer. Hebben ze het verleerd in Hilversum, hoe je een goed hoorspel maakt? Vroeger (jaren tachtig) luisterde ik veel naar hoorspelen. Toen konden ze het nog. Die goeie ouwe tijd.

GeeJee zei

De eerste aflevering vond ik ook niet geweldig, daar lijkt het nog alsof de acteurs iets van papier oplezen en het is wennen aan de stemmen. Vanaf het tweede avontuur (deel 4) vind ik het stukken beter worden. Dat kitscherig deuntje is inderdaad niet zo sterk en lijkt veel te veel op dat deuntje van Het Bureau. Verder heeft het nog tijd nodig om te groeien, ze zijn pas begonnen, maar ik heb bij Tom Poes en de Klokker toch al een paar keer hardop zitten lachen. Dat is me bij dat zurig doorleuterende Bureau nog nooit overkomen.