05 december 2007

Brigitte Helm (1908-1996)

Mijn sinterklaaskado heb ik eigenlijk al enige tijd geleden gekocht op de verzamelaarsjaarbeurs in Utrecht. Rondsnuffelend tussen de honderden dealers stuitte ik op een tafeltje met (gesigneerde) foto's van oude filmsterren. Als filmfreak wekt dat natuurlijk meteen interesse, dus dan ga je aan het bladeren in fotomapjes en rondrommelen in schoenendozen met vergane glorie. Niet dat ik dit soort foto's echt spaarde, maar achter in een fotomap kwam ik plotsklaps de bovenstaande gesigneerde briefkaart van Brigitte Helm tegen. Ergens gingen alarmbelletjes rinkelen... was dat niet Maria uit Metropolis van Fritz Lang? En dus de robot uit die sciencefictionklassieker?
Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik het niet 100% zeker wist, maar wel 99% en dat was voldoende om dit kleinoodje aan te schaffen. Thuisgekomen eerst gecheckt of het werkelijk om Maria uit Metropolis ging, en jawel... mijn geheugen had me niet in de steek gelaten. Ik vergeet de meest alledaagse dingen maar dit soort gegevens blijven op wonderlijke wijze rondspoken op mijn harde schijf.
Ik heb me sindsdien zitten afvragen waarom ik blij ben met een gesigneerd kaartje van Brigitte Helm. Het is een stuk papier dat ooit getekend is door een filmster waarvan de meeste mensen tegenwoordig de naam niet meer kennen. Maar voor mij, als groot filmfan en Metropolis in het bijzonder, is het zo'n beetje het equivalent van een archeologische vondst. Iets tastbaars wat me verbindt met dat grootse meesterwerk uit 1927 en een van de gedenkwaardigste films uit de cinematografische geschiedenis. Hierbij krijgt Brigitte Helm dus een ereplaats in het Museum GeeJee.

Voor beeld en geluid... zo zag de robot-transformatie er in de film uit:

Geen opmerkingen: