15 januari 2008

Zierikzeesche Nieuwsbode

Vanaf vandaag zijn de jaargangen van de Zierikzeesche Nieuwsbode (1844-1998) te raadplegen via de Zeeuwse krantenbank. Mooie site. Je kunt selecties opslaan en later uitprinten of een kopie van het bewuste exemplaar nabestellen.
Als eerste ga je natuurlijk zoeken naar de voorpagina op je geboortedag, maar 13 augustus 1969 staat er niet bij. Wel 14 augustus 1969 (zie rechts). Hoofdkop 'Noord-Ierland thans op rand van burgeroorlog'. Ernaast een foto van een felle, uitslaande brand in Utrecht. De oogstverwachtingen van de vroege akkergewassen krijgen ook een prominent plaatsje toebedeeld (kijk, aan dat soort nieuws heb je tenminste wat! dan weet je wat je op je bord kunt verwachten). Ook kopjes met van dat mooie ouderwetse taalgebruik, zoals 'Levensgeesten na 24 uur opgewekt' over een verdronken jongetje dat op wonderlijke wijze is gereanimeerd. Leuk om digitaal in al die kranten te kunnen bladeren.
Als tweede zoekterm voer je je eigen naam in. Zo kwam ik terecht bij twee tekeningen die ik op mijn dertiende naar de krant heb gestuurd. Ik was dat al vergeten, maar nu weet ik het weer. Ik heb die ooit getekend voor De Zeeuwse Babbelaar, volgens mij was dat de vrijdagse jeugdrubriek in de Nieuwsbode, en hoewel de krantenmijnheer dacht dat het onderstaande een krantenbezorger moest voorstellen, weet ik dat het Jeff Bridges of Bruce Boxleitner (daar wil vanaf wezen) moest voorstellen uit de sf-film Tron. Ik heb er alleen een Zierikzeesche Nieuwsbode bij getekend. Wat een talent, hè?

2 opmerkingen:

Niek zei

Ontzettend stoer. En het is wel een hele gave tekening.

GeeJee zei

De letters in de tekstballonnen hadden wel iets netter gekund, maar goed... ik was pas 13. :)