21 augustus 2006

1001 boeken

Naast 2 boeken over wereldsteden (Los Angeles & Mumbai) heb ik nu ook nog een opdracht liggen voor een deelvertaling van 1001 Books (die je gelezen moet hebben voordat je doodgaat, aldus de volledige titel). Nederlandstalige boeken horen daar toch ook bij: Een vlucht regenwulpen, Terug naar Oegstgeest, Max Havelaar, Het verdriet van België, De ontdekking van de hemel (zucht, ja, wat mij betreft het meest overschatte boek uit de Nederlandse literatuur) en Gimmick van Joost Zwagerman. Gimmick vind ik een opmerkelijke titel. Een mooie opsteker voor Zwagerman dat de Engelse samenstellers vinden dat wij niet kunnen sterven zonder Gimmick gelezen te hebben. En ik heb 'm - nu tot mijn schande! - nog steeds niet gelezen. Helaas kan ik Reve niet terugvinden in het register. Net zomin als W.F. Hermans.

Geen opmerkingen: