13 november 2007

De heerser & Pinhead praat?

Niet eens zo'n slechte combinatie: De heerser van Machiavelli en Behind the Mask van Doug "Pinhead" Bradley. Wat heb ik ermee te maken? Nou, de nieuwe geïllustreerde editie van het klassieke boek van Machiavelli is onlangs verschenen bij uitgeverij Librero en bevat naast de hoofdtekst twee lange essays die ik heb vertaald. Ik hoop dat deze editie een beetje aandacht krijgt, want er is ook een andere editie in omloop met een nawoord van Arnon Grunberg. We zullen afwachten.
Dougs boek heb ik deze week gelezen. Het eerste deel is een geschiedenis in vogelvlucht over de dramatische functie van maskers door de eeuwen heen, waarbij hij zich vooral concentreert op maskers in horrorfilms en de acteurs erachter (zoals Lon Chaney en Boris Karloff). Het tweede deel is meer autobiografisch waarin hij vertelt over zijn toneelcarrière - met de nogal opvallende onthulling dat hij "Bugs Bunny" heeft gespeeld op de planken - en zijn langdurige samenwerking met studievriend en griezelauteur Clive Barker, die hem uiteindelijk de iconische figuur van Pinhead opleverde. Ook komen acteurs als Gunnar Hansen en Robert Englund aan het woord over hun ervaring met respectievelijk hun rol als Leatherface en Freddy Krueger. Een bijzonder vlot en vermakelijk opgeschreven portret van horroracteurs achter het masker. Beslist een aanrader voor geïnteresseerden.
Al is voor mij de aanleiding voor het lezen van Dougs boek zijn komst naar de verzamelaarsjaarbeurs in Utrecht komende zaterdag. Het is de bedoeling om Doug zaterdag te verlokken tot een interview over zijn werk aan het hoorspel Pier Pressure voor het fanclubblad van de Nederlandse Doctor Who Fanclub. Doug schijnt in het echt een zeer vriendelijk heerschap te zijn, dus ik ben benieuwd of we Pinhead aan het praten krijgen. Wordt vervolgd?

UPDATE: het interview met Doug Bradley is zojuist bevestigd! Dat wordt zaterdag spijkers met koppen slaan.

Geen opmerkingen: